Konfliktus a munkahelyi csapatban: hogyan fordítsd a hasznodra!

2018. aug. 27. | Menedzsment

A csapatmunkát néha meglehetősen nehéz megfelelően összehangolni, ám nem lehetetlen. A munkavállalók egyértelműen olyan munkahelyeket keresnek, ahol jól érzik magukat és ahol lehetőséget kapnak elmondani a véleményüket is, miközben látják erőfeszítéseik eredményét. A véleményekben azonban mindig is voltak és lehetnek különbségek, amit azonban cégvezetőként a saját hasznodra is fordíthatsz!

Közös munka esetén a konfliktus szinte elkerülhetetlen, de a viták és nézeteltérések között érdemes különbséget tenni. A kérdés az, hogy mi számít valóságos összetűzésnek munkahelyi körökben, és az is, hogy miért lehet ez jó a cégvezetés számára. A Totalteambuilding.com segítségével most ezekre keressük a választ.

A konfliktus jó vagy rossz dolog?

Lehet, hogy elsőre talán különösnek hat, de a konfliktus (már ha a megfelelő helyen és időben történik) a lehető legjobb és legtermelékenyebb dolog lehet a csapatod számára. Ez az úgynevezett pozitív konfliktus, amikor szabad utat engedsz a kollégáidnak, hogy az elképzeléseiket kötöttségek nélkül vitathassák meg. Ez természetesen csak akkor valósulhat meg, ha már kiépült a megfelelő szintű bizalom, tehát a dolgozók pontosan tudják, hogy félelmek nélkül elmondhatják a véleményüket anélkül, hogy ennek negatív következménye lenne.

A konfliktusok jó esélyt teremtenek arra is, hogy a kollégák egyre jobban meg tudják oldani az egymással esetlegesen felmerülő problémáikat. Mindez jó esetben egy olyan, pozitív konfliktushelyzetben történhet meg, ahol a kényelmetlenségek helyett mindenki azt érzi, hogy ténylegesen kidolgozhatnak megoldási alternatívákat a helyzetekre. Ezáltal pedig a dolgozók nem mellesleg produktívabbá is válnak, hiszen ez olyan, boldogabb és egészségesebb munkakörnyezetet eredményez, ahol a konfliktusokat nyitott módon és gyorsan meg tudják oldani.

Megoldhatja egy konfliktus a problémát?

A felmerülő konfliktusok során érdemes első körben pontosan beazonosítani azt. A nem valódi problémák soha nem lehetnek sem produktívak, sem eredményesek, ráadásul károssá is válhatnak a csapat számára. Érdemes ezért a tényleges kérdésekre koncentrálva az egészséges konfliktust megoldani. Fontos, hogy a lehető legrövidebb idő alatt történő lehető legjobb megoldásra törekedj!

Ha a munkavállalók azonban nem viselkednek elég tiszteletteljesen egymással, akkor a vezetőnek közbe kell lépnie és tisztázni a helyzetet. Tisztelettel és valódi érdeklődéssel lehetővé tenni mindenkinek, hogy félreértés vagy félbeszakítás nélkül beszéljen. Ezzel nem csupán a konfliktushelyzet rendeződhet, hanem a bizalom is kiépül a vezetőség és egymás irányába.

Miért hasznos az új ötletek megvitatása?

Néha egy konfliktushelyzet mindig ugyanazokat a kérdéseket járja körbe újra és újra. Ez nyilvánvalóan nem épp a legegészségesebb módja egy vita rendezésének, hiszen a csapat könnyedén a 22-es csapdájába eshet és sokadszorra sem tudja megoldani a problémát. Ehelyett keress alternatív megoldásokat, és ha ez megtörtént, akkor egyszerűen lépj tovább! Az új kérdések megvitatása sem várhat már túl soká…

A legjobb vezetők gondosan odafigyelnek a dolgozóikra, és folyamatos kontroll alatt tartják az eseményeket annak érdeklében, hogy biztosan valami jó dolgot tudjanak végül kialakítani az adott helyzetekből. Hagyják, hogy a munkatársak néha civakodjanak és versenyezzenek egymással bizonyos területeken, ám ügyelnek arra, hogy ez összhangban legyen a csapat céljaival és a közös irányba terelje az eseményeket.

Tipp:

Az egészséges konfliktushelyzetekben olyan szabályokat kell követni, amelyek a közös megoldásra vezetik rá a dolgozókat. Ez pedig elsősorban a bizalomra, az alkalmazkodóképességre, a rugalmas gondolkodásmódra, a nyitottságra és az új ötletek elfogadására összpontosít.

Elengedhetetlen végül az egyetértés?

Az egészséges konfliktushelyzetekben olyan szabályokat kell követni, amelyek a közös megoldásra vezetik rá a dolgozókat. Amikor a cégvezetés megfogalmazza ezeket, segíti a kollégákat abban, hogy így tudják, hogy hogyan (vagy épp hogyan nem) kell megközelíteniük a vitákat, hogy elkerüljék a személyes támadásokat is. A végső cél mindig a csapat számára a lehető legjobb megoldás megteremtése.

Fontos, hogy végül a kollégák képesek legyen arra, hogy eldöntsék, melyik oldalon foglalnak állást és döntést hozzanak a kialakult konfliktushelyzet kezelése érdekében. Ennek előmozdításában a főnökség is kiveheti a részét, amely kitűnő lehetőséget teremt a a megfelelő vállalati kultúra kiépítésére. Ez pedig elsősorban a bizalomra, az alkalmazkodóképességre, a rugalmas gondolkodásmódra, a nyitottságra és az új ötletek elfogadására összpontosít. Közben segíti a munkavállalókat abban, hogy legközelebb pozitív konfliktusba kerüljenek, és ne a győzelemre vagy csupán az egyetértésre koncentráljanak a vita során.

Egy összetűzés ugyanis soha nem lehet különösebben kedves senki számára. Az építő jellegű konfliktusok azonban a hasznos munkahelyi változások elősegítésének mozgatórugói. Egy csapatépítő tréning ezért is lehet igen hasznos ötlet, ahol a dolgozók az éles szituációkat elkerülve próbálhatják ki érveiket és ellenérveiket anélkül, hogy bárki sérülne.

 
'; }else{ history = ' '; } if($type=='category'){ if($data.area){$data.city = $data.area;} output += '
  • '+history+''+ $data.name + ''+$delete+'
  • '; }else if($type=='listing'){ if($data.area){$data.region = $data.area;} output += '
  • '+history+''+ $data.title.rendered + ''+$delete+'
  • '; } return output; } function gdasac_click_action($type,$url){ if($type=='category'){ // add location /*if(geodir_search_params.autocompleter_filter_location) { var current_location = geodir_params.location_url; $location_string = current_location.replace(geodir_params.location_base_url, ""); $url += $url.endsWith("/") ? "" : "/"; $url += $location_string; }*/ window.location = $url }else if($type=='listing'){ window.location = $url } }