A vállalati felépítés és feladatkörök alapján tervezzük meg, hogy mely pozíciók esetében jöhet szóba az otthoni munkavégzés. Az otthoni munkavégzésre nem alkalmas pozíciónál szabadságolási tervezés szükséges. Első lépésben a vezetők feladata lesz egy “home office terv” kidolgozása az adott team illetve részleg számára.
Home office terv létrehozása:
Szükséges Infrastruktúra vizsgálat
Meg kell vizsgálni, hogy milyen IT eszközök és infrastruktúra kell az otthoni munkavégzéshez:
- tablet, laptop, mobiltelefon
- ennek hiányában a munkavállaló a saját IT eszközéről is dolgozhat, azonban ilyen esetben meg kell vizsgálni azt, hogy biztonságtechnikai szempontból ez a megoldás megfelelő-e
- amennyiben valaki a saját eszközéről dolgozik akkor egyes esetekben indokolt lehet szabályozni a céges erőforrások pl. adatbázis, tárhely használatát
- meg kell győződni arról, hogy az otthoni munkavégzés keretében kialakított munkaterület nagysága, elrendezése, technikai feltételei biztosítják-e az egészséges és biztonságos munkavégzés feltételeit
- a technikai körülmények meglétét a munkáltatónak vizsgálni kell
- a technikai feltételek meglétére vonatkozó ellenőrzést pl. a munkavállaló által kitöltött ellenőrző kérdéssor vagy az otthoni munkavégzés körülményeiről készített fotók alapján is el lehet végezni, amelyek alapján a munkáltató értékelni tudja a munkahely munkavédelmi szempontú megfelelőségét
- a munkaterület értékeléshez munkavédelmi szakértő és esetlegesen IT szakértő bevonása javasolt
IT rendszer felülvizsgálata az otthoni munkavégzéshez
Kérdések, amelyeket vizsgálnunk kell a cég IT vezetőjével, vagy a bevont külsős IT szakemberrel karöltve:
- Milyen hozzáférések és dokumentumok kellenek az adott pozícióhoz?
- Céges IT rendszer távoli elérése biztosított-e?
- Adatbiztonsági szempontból megfelel-e a jelenlegi rendszer? Szükséges-e a céges eszközökre adatbiztonságot, felügyelést biztosító szoftver telepíteni vagy egyedi fejlesztés szükséges? Erre a célra javasoljuk az activtrak nevű felhő alapú szoftvert
- Rendelkezünk-e megfelelő biztonsági szintű VPN kapcsolattal? Megoldható-e a kétfaktoros azonosítás?
- Kell-e alakítani a vállalati biztonsági mentésre vonatkozó gyakorlatokon?
- Milyen szoftverek szükségesek a kommunikáció, projektmenedzsment és az adott pozíció feladatainak elősegítésére?
- projektmenedzsment szoftverek (Asana, Trello, monday.com)
- videó konferencia szoftverek
- kommunikációt elősegítő szoftverek (slack)
- csapatkohéziót segítő szoftverek (beeward)