Első lépésként nagyon fontos, hogy higgadt maradj. A kapkodó, át nem gondolt döntések végzetesek lehetnek a céged szempontjából. Ez a tanács akkor is kiemelten fontos, amikor a marketing tevékenységeket mérlegeled.
Krízis helyzet esetén a legtöbb vezető, döntéshozó elsők között szünteti meg a teljes marketingkommunikációt és kapcsolja le az éppen futó hirdetéseket. Ezzel a lépéssel olyan hosszú távú károkat okozva a cége számára, amely az esetleges válsághelyzet után is maradandó lesz.
Az alábbi útmutató hasznos lehet a számodra akkor is, amikor saját cégen belüli marketinges kollégáid vannak és akkor is, amikor külsős tanácsadó céggel dolgozol együtt.
Marketing aktualizálása
A legjobb amit tehetsz, hogy a meglévő helyzethez mérten alakítod át a cég marketing tevékenyésgeit. Érdemes leülnöd a marketingvezetővel, vagy mielőbb felvenned a kapcsolatot a céged hirdetéseit menedzselő marketing ügynökséggel.
A megbeszélés során mérlegeljétek, hogy mely tevékenységeket érdemes szükségszerűen szüneteltetni és melyek nem szabad bántani, mert a kialakult veszélyhelyzetben is kimutathatóan pénzt termelnek a céged számára.
Beszéljétek át, hogy milyen olyan marketing szoftvereket használ a cég, amely nélkülözhető pár hónapra. Ilyen lehet például egy pop-up eszköz, amely felugró ablak formájában ad termék kedvezményeket. Természetesen ez csak egy példa, lehet, hogy a te esetetben egy ilyen szoftver segítségével jön a vásárlások nagy százaléka.
Érdemes mérlegelni a hirdetési formátumokat. Lehet, hogy egy influenszer általi reklámozás nem lesz olyan jövedelmező, hiszen nem tud kiemelkedni a koronavírus okozta reklámzajból. Ugyan ez lehet a közösségi média hirdetések esetében is, ahol az online média által keltett hírverés közepette nehéz kattinthatóvá válni. Egy szöveg alapú Google Ads hirdetésnél természetesen más a helyzet, hiszen azok a hirdetések akkor jelennek meg, amikor célzottan rákeres egy felhasználó.
Szeretnénk mégegyszer leszögezni, hogy a szükséges lépések termék és szolgáltatás függők. Legyen a szemed előtt egy adatvezérelt gondolkodásmód és ne kapcsolj le mindent azonnal és meggondolatlanul. Hagyd futni azokat a hirdetéseket, amelyek pénzt hoznak a konyhára.
Marketing költségek átcsoportosítása
A költségek optimális felhasználása és átcsoportosítása nem egyenlő azzal, hogy ész nélkül elzárod a forrásokat.
A marketing fontos feladata lesz a kríziskommunikációban való részvétel. Ahhoz, hogy a márkád híre és értéke megmaradjon fontos, hogy megfontoltan tőkét különíts el ezen folyamatokra.
Ilyen tőkeigényes tényező lehet egy kríziskommunikációs ember bevonása, plakátok, infografikák készítése, tájékoztató anyagok gyártása. Szintén tőkét igénylő folyamat az úgynevezett trust management, amely folyamat során a vállalat iránti bizalom újraépítésén tevékenykedünk akár külsős szakember bevonásával.
A marketing jövőbelátó tervezése
A marketing jövőbe látó tervezésén 2 dolgot értünk. Az első az, hogy előre készülj fel a veszélyhezet utáni időszakra. A másik az, hogy amennyiben kapacitásod van rá (idő és tőke), most jött el az a pillanat, amikor a szükséges fejlesztéseket meg tudod csinálni.
A kríziskommunikáció beindítása után és menedzselése közben fontos időt fordítanod arra, hogy egyrészről tőkét különíts el a krízis utáni időszakra, valamint megtervezd azokat a folyamatokat, amelyek a márkád újraélesztésének gyökerét fogják képezni. Gondold ki az új kampányokat, kedvezményeket, kreatív hirdetési folyamatokat.
Egy vállalkozás élete folyamatos és szünetmentes. Bizonyára a te fejedben is rengeteg olyan lehetőség van, amellyel jobbá, hatékonyabbá tudod tenni a cégedet. A mostani időszak erre is tökéletes. Automatizáld a számlázási folyamatokat, vásárolj egy vezetői vagy marketinges online kurzust, írd meg a céges blogod első cikkeit.
Kríziskommunikáció és marketing
A kríziskommunikáció nem egyértelműen a marketing feladata lesz, viszont a legfontosabb részét a marketing stáb fogja vinni.
A jelenlegi helyzet legfontosabb pontja a kríziskommunikáció, főleg akkor, ha például a céged olyan területen tevékenykedik, amelyeket a kormány a szükségszerű jogrendjével erősen szabályoz (turizmus, rendezvényszervezés, vendéglátás).
Amennyiben jól működik a kríziskommunikáció, akkor nem csak az érhető el, hogy a vállalat hírneve kevésbé vagy alig csökkenjen, hanem akár az is, hogy pozitívan jöjjön ki a válsághelyzetből.
Részletesebben a Kríziskommunikációs terv című fejezetben lesz a témáról szó.