Employer branding eszközök, amiket használnod kell
Hogyan használd az employer branding eszközök széles választékát? Ismerd meg a storytelling hatalmát és a 2019-es trendeket!
Az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés már nem újdonság Magyarországon sem, de kétségkívül nem terjedt még el igazán. Ha nem vagy tisztában a kezdeti lépésekkel, olvasd el cikkünket az employer branding alapokról!
Ez a bejegyzés mélyebb betekintést nyújt az employer branding folyamatokba, és megmutatja, mik azok a motivációs eszközök a munkahelyen, amik nem hiányozhatnak a te employer branding stratégiádból.
Ezek az eszközök segítik elérni azt, hogy vonzó munkahellyé válj a munkaerőpiacon, hogy erősödjön a munkavállalóid elkötelezettsége, és, hogy mindezek hatására, vállalatod jó híréből adódóan javuljanak az eladási számok.
Gyakorlati tanácsok következnek az alábbiakról:
1. A storytelling hatalma
A történetmesélés nem kreatív eleme, hanem szükséges alappillére a munkáltatói márkaépítésnek. Emberként belénk van kódolva, hogy szeressük, igényeljük a mesét. A storytelling pontosan ezt teszi: hasznos, hiteles, értékes információkat ad át, történetként tálalva.
A brand szüli a történeteket, vagy a történetek építik a brandet?
Mindkettő. A céged valamilyen módon megalakult. Van egy célja, értékrendje. Ne félj elárulni kulisszatitkokat, a nehéz időszakokat, azokat az eseményeket, amik alakították a vállalkozásod működését. A storytelling alapja az emberközpontúság: egy cég sem hibátlan, mindenhol emberek dolgoznak. A történetekkel pedig pont ezt tudod elmesélni: a vállalkozás múltját, jelenét és jövőjét.
A storytelling célja
Történeteink elmesélésének több célja is lehet.
- Tanítás
- Szórakoztatás
- Meggyőzés
- Inspirálás
- A cikk folytatásából kiderül…
Vegyük például a LEGO-t.
A LEGO tanít. Megmutatja azt, hogyan kell követned az utasításokat, hogyan kell építened, létrehoznod valamit. Kitartásra, türelemre, vagy akár csapatjátékra tanít.
A LEGO szórakoztat. Minden korosztály jól érezheti magát LEGO-zás közben. Játszhatunk a figurákkal, vagy nosztalgiázva építhetjük fel Minas Tirith városát A Gyűrűk Urából.
A LEGO meggyőz. Most már tudod, hogy a legózásból csak profitálhatsz. Hogy mindenkit szórakoztat, hogy tanulni lehet belőle, hogy egy olyan játék, ami jó befektetés a család számára.
A LEGO inspirál. Ha három kockát összeraksz, az másnak csak három kockát jelent. Neked viszont lehet, hogy egy repülőgép. Engedd el a fantáziád, alkoss új dolgokat!
De vehetnénk példaként bármelyik nagy céget is.
Követendő példa az is, ha nem csak saját történetünket meséljük el, hanem közönségünket is arra ösztökéljük, hogy osszák meg a sajátjukat. Vegyük a nagy telefongyártó cégeket: fotózz! Lájkolj! Oszd meg!
Nehezen megy a munkaerő toborzás? Segítünk.
Employer branding központú toborzási kampányt építünk a cégednek. A HR, IT és Marketing területeket ötvözzük egy komplex szolgáltatásban, mellyel nem csak az aktív, de a passzív álleskeresőket is elérjük.
Történetmesélés a dolgozóknak
Változás fog beállni a munkahelyen? Ne közöld, hanem meséld el a dolgozóidnak, hogy mire számíthatnak. Előzd meg a pletykákat, vagy vágd el őket, oszlasd el a félreértéseket, vagy fordítsd a javadra.
A humor nem professzionális, de mindenki szereti.
A cég pozíciójától is függ, hogy mennyire veszik komolytalannak, ha nyilvánosan viccel. Sokak szerint nem profi viccelődni, de minden ember szeret nevetni. Alakítsd úgy az employer brandinget, mondj el olyan laza történeteket, amik segítenek a branded formálásában!
Prezentálj, ne csak utasíts, legyél rövid, lényegretörő, de legyen élvezhető és gördülékeny is, ahogy fogalmazol. Ahhoz, hogy ebben sikeres legyél, neked magadnak is tanulnod kell!
Vizuális storytelling
Egy történet rossz, ha csak szavakban meséled el. Sőt! A képek és a videók jelentős előnyre tettek szert a szavak előtt, bármilyen szépen is írsz. Egy rövid, figyelemfelkeltő mondat, egy sokat sejtető kép, egy videó sokkal többet mond egy száz szavas írásnál.
Használj képeket mély üzenettel, forgass videókat az információk átadására! Ezek helyes felépítésével több időt nyerhetsz majd ügyfeleid idejéből. És a kollégákéból is!
A storytelling 5. és talán legfontosabb célja: keltsd fel a kíváncsiságot!
2. Hogyan használd a közösségi médiát?
Ha direkt értékesítési csatornaként használod a közösségi médiát, akkor fejlesztened kell a stratégiádon! Rövid távon érhetsz el sikereket, hosszú távon azonban jobb tartalomépítő stratégiát kell bevezetned. Egy olyat, ami közösséget épít a számodra, és ami a meglévő vásárlóid elkötelezettségét növeli.
Miért fontos mindez? Mert sugalja, hogy a kreatív és ötletes tartalmat gyártó cégnél kreatív és ötletes emberek dolgoznak.
És ez az employer branding szempontjából később oda vezethet, hogy egy jelenlegi követőd a jövőben munkavállalóddá akar válni!
Ha értéket közvetítsz és állítasz elő, akkor erősödik a munkáltatói márkád, hiszen nem csak a termékedet, hanem cégedet, kollégáidat és értékeidet is marketingeled.
Fontos az is, hogy mindegyik közösségi média felülethez máshogy kell hozzáállnod. Mondunk már példát.
- Toborzó cég vagy, és a Facebookon csak a munkáidat látni, posztokban?
- Webshopot üzemeltetsz, és minden posztod az értékesítésről szól?
- Vendéglátózol, de az egyetlen posztod a napi menü?
- Minden posztod tartalmazza a “válassz minket, ha”, vagy a “gyere el..” szókapcsolatokat?
A Facebook igaz, hogy értékesítői csatorna is, de elsősorban közösségi oldal. Azaz nem csak az emberek bevonzása a célod rajta, hanem a közösséged felépítése és ápolása. Posztolj nekik a mindennapjaidról, hozd őket cégközelbe, ossz meg velük statisztikákat. Meséld el, hogy melyek a legjobban fogyó termékeid és miért, hogy hogyan készül nálatok a lasagne, hogy milyen nálatok dolgozni.
Buzdítsd a közönséged a kérdéseik feltételére, kezdeményezz kommunikációt, és reagálj pillanatokon belül!
Konklúzió: a Facebook ne csak az értékesítési tölcséred kezdeti eleme legyen! Gondozd és tereld a közösséged okosan.
Az Instagram egyre inkább kezdi átvenni a hatalmat a Facebooktól, különösen a Z generáció köreiben dübörög az Instagram-láz. Ma már egy fiatal inkább pörgeti végig az Insta-feedet, mint a Facebookot, mert sokkal könnyedebb, rövidebb tartalmakat talál, képekkel.
Hogy kitűnj az Instagramon, ahhoz egyre több kreativitás kell, és olyan fotók, amik valóban megragadják az ember figyelmét. Filterek, szavazások, emoji-csúszkák, mémek: ez már sokkal inkább Instagram, mint Facebook.
A hangsúly nem is igazán a posztokon, hanem a sztorikon van: szórakoztató Instagram-történetekkel érheted talán el a legnagyobb elkötelezettséget!
Konklúzió: Insta-közösséget építeni nehezebb, mint Facebookosat, és több időt, kreativitást igényel. Ne itt kezd a marketingfolyamatot, hanem bővítsd később!
A LinkedIn álláskeresőknek szóló szakmai oldal, így te is maradj a szakmánál! Ezen a platformon a tapasztalatoké a főszerep: meséld el, hogy miben a legjobb a te céged, hogy telnek nálatok a napok, miért jó nálatok dolgozni, hogy milyen a csapat.
Konklúzió: őszinte, hiteles és releváns tartalmakra van szükség, amik valóban megmutatják, hogy ti vagytok a legjobbak!
A Twitter Magyarországon nem annyira elterjedt, inkább csak nagy és fiatalos multik használják. Itt is a rövid szövegek, képek dominálnak, és nem baj, ha duplikálod néha a közösségi média tartalmaidat Twitterről Facebookra, Instagramra, stb.
Konklúzió: a jelen magyarországi trendek alapján nem muszáj használnod.
Kezeld a visszajelzéseket, figyeld az értékeléseket!
A közösségi média nem csak megannyi lehetőséget, de egy mostohagyereket is létrehozott a vállalkozások számára: a vásárlók talán túlontúl nagy hatalmát, az értékeléseket. Ezek persze lehetnek a barátaid is, de tudjuk: a negatív érzelmek megosztása gyakoribb, mint a pozitívaké.
Tartsd a szemed a kommenteken és a rating-mezőkön! Mindig lesz elégedetlen ügyfeled, vagy akár olyan, aki rólad állít valótlanságokat.
Nem a negatív kommentek eltüntetése a cél, hanem a pozitív válasz megfogalmazása!
Ha látják, hogy törődsz az ügyfelek visszajelzéseivel és a felmerült problémákra őszinte, hiteles választ adsz, az akár a céged felé lévő bizalmat is erősítheti. Legyél korrekt és profitálj a negatív értékelésekből is!
3. Motivációs eszközök a munkahelyen
Ahhoz, hogy kifelé jó munkáltatói márkát kommunikálj, először a munkavállalóid motiváltságát kell biztosítanod. Erről bővebben az employer branding alapok cikkben írtunk, de álljon itt is röviden a lista, hiszen ezek az eszközök a munkavállalók megtartásának esélyét növelik:
- versenyképes fizetés
- jó csapat
- teljesítménybér és bónuszok
- karrierlehetőség biztosítása
- céges rendezvények
- csapatépítő tréningek
- rendszeres visszajelzések
- … és a munkavállalói visszajelzés lehetőségének biztosítása
- rugalmas munkaidő
- nagy, tiszta, nyitott, fényes iroda
- világos, hosszútávú, stratégia célok
- piacvezető pozíció és büszkeség
Ezeket pedig igyekezz összekötni a közösségi média és a storytelling elemeivel. Azaz egy működő belső kommunikációt és a motivációs eszközöket add a követőid tudtára is!
Engedj bepillantást az irodai életbe, és az éppen futó, aktuális projektekbe!
4. Az ügyfélszolgálat alapjai
Ha szolgáltatásod van, akkor muszáj, hogy jó legyen az ügyfélszolgálatod: lehet, hogy kis cég esetén ezt te csinálod, lehet, hogy külön embered van rá.
Termékek esetén pedig fontos, hogy az eladó hogyan viselkedik.
Nem a vásárlód a vásárló, hanem te vagy. Hogy értjük?
Először el kell nyerned az ügyfelek bizalmát. Ők a vállalkozásod legféltettebb kincse a dolgozóid mellett. Kezeld őket egyformán! Ha vidám, mosolygós eladót szeretnél, de nem fizeted meg kellőképpen, akkor miért várod el tőle, hogy élvezze a munkát? Használd az employer branding eszközeit, tedd boldoggá először a munkavállalóidat, hogy ők elégedetté tehessék az ügyfeleket.
Ügyfélbarát nyitvatartás
Fontos, hogy jó legyen a nyitvatartási időd. Ha diákokkal foglalkozol, felesleges 8-4-ig nyitva tartanod, hiszen 2-ig úgyis suliban vannak. Ilyenkor kezdjetek később, maradjatok tovább.
Képezd ki az ügyfelesed!
Akár termékről, akár szolgáltatásról van szó, sose válaszoljátok azt az ügyfélnek, hogy “nem tudom.” Rosszul hangzik, igaz? És hidd el, nem csak a kliensedet buktad el vele, hanem a dolgozódban is rossz érzést keltettél. Senkinek sem jó érzés, ha nem tud valamit: készítsd fel, tanítsd be a munkájára alaposan, hogy azt jól tudja végezni!
5. Tippek a honlapod felépítésére
Igaz, vagy hamis?
Olyan honlapra van szükséged, ami jól navigálja a felhasználókat.
Hamis.
A helyes válasz: olyan honlapra van szükséged, amin TE navigálod a felhasználókat.
Persze fontos, hogy ők is eligazodjanak a weboldalad útvesztőjében, és mindenképpen megtalálják azt, amiért rákattintottak az oldaladra. Viszont ennek a folyamatnak, amikor a felhasználó keres, egy élménynek kell lennie, és olyan vargabetűket kell tartalmaznia amik az employer branding stratégiád miatt kerültek fel a honlapra.
A honlap talán a legszélesebb körben látható elem az employer branding eszközök közül, így használd okosan. Építsd be számlálót, hogy hány ügyfél talált megoldást a problémájára rajtad keresztül. Oszd meg a rólad szóló értékeléseket. Bátoríts a vélemények leírására!
Működjön a honlapod transzparensen, és tartsd rajta a szemed a komment szekciódon!
Blogolj!
Nincs jobb módja annak, hogy kimutasd a szakértelmedet, ha saját cikkeket írsz a témában. Győzd meg a vásárlóidat indirekt módon! Gondolkodj el rajta, hogy milyen kérdéseket tehet fel magában, és válaszolj minél hosszabban és részletesebben ezekre, blog formájában.
6. Szervezz csapatépítő tréningeket!
A csapatépítő tréningek növelik leginkább az alkalmazottaid közötti összetartást. Komfortzónájukból kiszakítva új kapuk nyílnak meg előtted, az employer branding eszközök közül pedig az egyetlen módja annak, hogy már ne csak a munkáltatói márkádat építsd, hanem valódi kötődéseket, barátságokat hozz létre.
Egy-egy jól megszervezett csapatépítő rendezvény képes elérni igazán a célodat. Ezeknek hála már nem csak céges feladat lesz kifelé kommunikálni azt, hogy egy jó csapat vagytok.
Egy-egy jól megszervezett csapatépítő rendezvény képes elérni igazán a célodat. Ezeknek hála már nem csak céges feladat lesz kifelé kommunikálni azt, hogy egy jó csapat vagytok.
A dolgozóid ugyanis mesélni kezdenek majd, és a céged hírneve szájról szájra terjedve erősödik.
És hidd el: a munkavállalók mesélni fognak a csapatépítőidről, hiszen újdonság éri majd őket. Végre nem egy nap az irodában! Végre nem csak a munka volt a főszerepben, hanem az ember.
7. Így hirdesd az állásaid!
Nélkülözhetetlen eleme az employer brandingnek az, ahogy az állásaidat hirdeted. Itt szintén a vizuális tartalmak fontosságára és a storytellingre hívnánk fel a figyelmed:
Ne mondd, ne írd: mutasd!
Beszéljenek az unalmas és szokványos toborzószövegek helyett a képek, vagy a videók. Hozz nyilvánosságra olyan érdekes statisztikákat, amik vonzóvá tehetik a munkahelyed, például: mi naponta 200 embernek okozunk örömet szolgáltatásunkkal.
Egy ilyen, jól irányított mondat több mindent elárul: nálatok pörgés van, indirekten jókedvet közvetítesz az “öröm” szóval, és azt is elárulod, hogy egy jó és hasznos terméked van, mivel örömet okoz. Ez pedig vonzóvá teszi majd a munkahelyedet.
Ma már az “ingyen kávé” szöveg sem annyira trendi, mint pár évvel ezelőtt. Egy kép, vagy egy vágókép a kávézó kollégákról sokkal jobb hatást képes elérni!
Nehezen megy a munkaerő toborzás? Segítünk.
Employer branding központú toborzási kampányt építünk a cégednek. A HR, IT és Marketing területeket ötvözzük egy komplex szolgáltatásban, mellyel nem csak az aktív, de a passzív álleskeresőket is elérjük.
Hozz létre részletes álláshirdetést!
Elengedhetetlen, hogy olyan dolgokat mutass meg, amik valóban a munka mindennapjait járják körül. Válaszold meg azokat a kérdéseket, hogy:
- Kivel fogok dolgozni?
- Mekkora, milyen csapatban? Vagy önállóan fogok?
- Hol? Milyen irodában?
- Milyen a főnök?
- Van-e ebédszünet?
- Hogyan fejlődhetek?
- Milyen lehetőségeim vannak hosszú távon?
- Mennyit kereshetek pontosan? Van kiegészítés?
- Miben más ez a munkahely, mint a többi?
Tehát ne csak a képességeket és az azokból fakadó munkavállalói elvárásokat, hanem maga az ember kérdéseit és vágyait helyezd előtérbe!
8. A jelöltek kezelése
Alapvető feladataid közé tartozik majd az, hogy jól bánj a jelöltjeiddel. Ők a jelentkezésük leadásával egyből olyan szerepet vettek fel, hogy belelátnak a céged működésébe: látják, hogyan kommunikálsz, mennyire vagy ügyfélközpontú.
Tippjeink:
- Minden jelöltednek adj választ, pozitívat és negatívat egyaránt!
- Elutasítás esetén adj indokot, tanácsot: mondd meg, miért nem őt választottátok, és hogyan lehet jobb, esetleg mi illik hozzá inkább.
- Pozitív visszajelzés esetén pedig legyél a lehető legszemélyesebb, érzékeltetve, hogy miért ő a legmegfelelőbb ember a pozícióra, így ezzel máris motiválod!
De nem csak a kommunikáció számít, hanem a jelöltek célhoz vezető útja is. Ha valaki beadja az önéletrajzát, már jelezte: neki kell ez az állás.
A lényeg az, hogy mindenki – elutasított és nyertes egyaránt – azt érezze: neki ez a munka kellett
Sokszor rossz érzelmek párosulnak az emberben akkor, ha valami nem jött össze neki, te viszont fordítsd ezt előnyödre: a meghirdetett munkát és a kiválasztási fázist varázsold olyanná, ami meghozza a kedvet az elvégzéséhez!
Adj a jelentkezőknek kreatív feladatokat, és láttasd a csapatodat munkavégzésük közben, hogy szeretnek nálad dolgozni. Így céged hírneve csak erősödhet!
9. A társadalmi felelősségvállalás fontossága
Jótékonykodjatok közösen! Nem csak a világ, hanem saját munkavállalóid számára is fontos üzenetet közvetítesz, ha törődsz a környezeteddel: megmutatja, hogy ez egy olyan cég, ahol nem csak a profit maximalizálása és a fukarkodás, hanem a közjó szolgálata is fontos szerepet játszik.
Növeld dolgozóid elkötelezettségét azzal, hogy a társadalommal törődő munkahelyen dolgoznak. Az employer branding az emberségre épít, és vajon van-e emberségesebb módja a márkaépítésnek, mint a jótékonykodás?
Pluszpont, ha olyan társadalmi problémát próbálsz meg orvosolni, ami a cégedhez kapcsolódhat.
Kisarkított példa, hogy vegyipari cégként ne a helyi menhely kutyáit támogasd, hanem a környezetszennyezés ellen lépj fel!
Reméljük, hogy ez a cikk nem csak konkrét eszközöket adott a kezedbe, hanem el is gondolkodtatott. Elmélkedj azon, hogy melyik eszköz hogyan fejlesztheti a munkáltatói márkádat dolgozóid, jelöltjeid és a vásárlók szemszögéből. Nem árulunk el nagy titkot: szinte mindegyik eszközt az előnyödre fogod tudni fordítani, mind a három célcsoport tekintetében.
Ha tudásvágyad még mindig kielégíthetetlen az employer branding területén, akkor olvasd el listánkat az employer branding technikákról, szoftverekről!
Nehezen megy a munkaerő toborzás? Segítünk.
Employer branding központú toborzási kampányt építünk a cégednek. A HR, IT és Marketing területeket ötvözzük egy komplex szolgáltatásban, mellyel nem csak az aktív, de a passzív álleskeresőket is elérjük.
Olvasói szavazás
Employer Branding 2022-ben: jelentése, folyamata, 9 lépéses stratégia
Az employer branding lényege, hogy a munkavállalás ne tevékenység, hanem élmény legyen a cégedben! Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan válj emberközpontúvá!
Így készíts tökéletes arculati kézikönyvet (brandbook-ot)!
Egy arculati kézikönyv profin tálalja a cég hitvallását és büszkén mutatható ügyfeleknek, kollégáknak, partnereknek is. A tiétek is?
Employer branding technikák, amik segítik munkavállalóid elköteleződését
Az employer branding eszközeinek is külön eszköztára van, amiket meg kell tanulnod használni. Cikkünkben bemutatjuk azokat az employer branding technikákat és szoftvereket, amelyekre szükséged lesz a munkáltatói márkád kiépítéséhez.