Employer Branding 2020-ban: jelentése, folyamata, 9 lépéses stratégia

2019. ápr. 10. | Employer branding

Az employer branding (munkáltatói márkaépítés) lényege, hogy a munkavállalás ne tevékenység, hanem élmény legyen a cégedben! Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan válj emberközpontúvá!

Employer branding alapok 2019

Employer branding statisztikák

Miért éri meg az employer branding? Hosszú bekezdések után beszéljenek a számok. Ha meggyőznek, olvass tovább!

  • Ha csak egy ember a szűk baráti körében rossz szavakat ejt a cégről, majd a szűk baráti kör minden tagja ezt az információt továbbadja, majd a másodkezes információk is még egyszer gazdát cserélnek, akkor már közel 700 emberhez eljuthat céged rossz híre.
  • A fluktuáció: egy dolgozó 3 hónapnál rövidebb ideig való foglalkoztatása 600.000 és 1.000.000 millió forint közötti veszteséget termel. Célszerű tehát minél hosszabb távon megtartani a munkaerőt.
  • Az emberek 92%-a elhagyná a munkahelyét egy kiváló hírnevű cégért.
  • A HR-esek 60%-a szerint a szervezeti kultúrához való adaptálódás szükségesebb, mint a jó személyes kompetenciák.
  • Az álláshirdetésekre jelentkezők 78%-a szerint a kiválasztási folyamat mutatja meg azt, hogy a vállalat hogyan törődik a saját munkavállalóival.
  • 10-ből 7 ember megváltoztatja a véleményét egy vállalkozásról, ha az értékelésére kielégítő választ kap az interneten.

A Beamery egy infografika segítségével összegyűjtötte az employer brandinghez kapcsolódó legfontosabb információkat. Ezt most magyar nyelven is elérheted az oldalunkon.

Figyelmedbe ajánlanánk még egy átfogó employer branding infografikát, amelyet az Imaginasium készített. Egyenlőre angol nyelven érhető csak el.

A látott eredmények nyugati statisztikákra alapulnak, amely egyrészről a közelgő jövőt is jelezheti számodra, másrészről a jelentkezés menetével, közösségi médiával és tartalomgyártással kapcsolatos információk már most is jelen vannak Magyarországon.

 

Employer branding infografika

Az employer branding jelentése

Az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés egy olyan végtelen folyamat, mely vonzóvá teszi cégedet a munkavállalók számára. Azaz egy költséghatékony módja a munkahelyi teljesítmény és hatékonyság javításának és a fluktuáció csökkentésének.

Vannak, akik szerint az employer branding csak bullshit, még többen viszont elengedhetetlen stratégiai elemként tekintenek rá, és mi is ebbe a második táborba tartozunk.

2019-ben a munkaerőpiac ugyanis ott tart, hogy egyszerre van jelen a munkaerőhiány és a munkanélküliség.

Ennek okai röviden:

  • a minőségi munkaerő hiánya
  • a karrierlehetőségek hiánya
  • a rövidtávú stratégiák túlsúlya.

Az employer branding elengedhetetlen a munkavállalók megtartásának szempontjából, és egyetlen olyan cégvezető stratégiai tervéből sem hiányozhat, aki több mint öt évre tervez vállalkozásával.

Reméljük, hogy te is a hosszú távú stratégák közé tartozol!

Ebben a cikkben bemutatjuk a munkáltatói márkaépítés lépéseit, gyakorlati példákat adunk arra, hogyan integráld a szervezetedbe ezt a folyamatot. A célunk azonban nem az, hogy pontról pontra útmutatásokat adjunk, hogyan tudod növelni a munkavállalóid elkötelezettségét, vagy hogyan csökkentheted a toborzási költségeket.

0. lépésnek mi ezt fogalmaztuk meg: válj alázatossá! Ha a munkavállalói érdekeket a céges érdekek elérése mellé rangsorolod, akkor nyerhetsz igazán.

Employer branding 2019

1. Fektesd le az employer branding célokat!

Bizonyára a céged már rendelkezik misszióval és vízióval, azaz tudod, hogy miért vagy a piacon és mik a közép- és hosszútávú terveid. Hiszünk abban is, hogy van egy éves terved, jól meghatározott célokkal.

Reméljük, hogy az employer branding erősítése is a célok között található, viszont azt már félve mernénk megkérdezni, hogy tudod-e, mi a szándékod az employer brandinggel?

Amikor meghatározod a stratégiát, mélyebbre kell ásnod. Sok cég csak kapargatja az employer branding felszínét, neked viszont betonbiztos alapot kell lefektetned.

A munkáltatói márkaépítés nem csak a munkavállalók megtartását jelenti, hanem rengeteg előnnyel rendelkezik.

Az employer branding előnyei:

  • több jelentkező, nagyobb merítési lehetőség a betöltendő pozícióidra
  • ezáltal nő az esélye a minőségi munkaerő megtalálásának
  • már a jelöltek elkötelezettségét is erősíted. Értsd: egy olyan toborzási folyamat, ami élményt ad a jelentkezetteknek, akár negatív elbírálás után is pozitív hírnevet kelthet
  • transzparens működéssel hitelesebb munkahellyé válsz
  • javulhatnak az értékeléseid
  • több online látogatóra tehetsz szert
  • a szájról-szájra marketing többé nem lesz az ellenséged
  • a fluktuáció csökken
  • munkavállalóid teljesítménye és hatékonysága nő
  • a terméked reputációja is emelkedhet!

Látod? Az employer branding nem csak arra való, hogy csökkenjen a toborzási költséged. Felépítése a munkavállalóid, a leendő alkalmazottaid és a fogyasztóid szempontjából is egyaránt fontos és hasznos, a profit növekedését eredményezheti.

Employer branding: kezdd el a szervezeten belül, aztán kommunikáld csak kifelé!

Képzeld el piramisként a munkáltatói márkaépítést, melynek alapja a munkavállalóid hűsége és boldogsága. Ez és csak ez ad majd hiteles táptalajt a kommunikációdnak. Ha a dolgozóid után a jelöltjeid sem csalódnak benned, akkor megalapoztad a hírneved: jó eséllyel nem keltik, vagy csak kevesen a rossz híredet.

Ezután pedig válj transzparenssé! Vesd be a PR- és marketing tudásod, és varázsold vonzóvá ország-világ számára a cégedet!

munkáltatói márkaépítés alapjai

2. A munkáltatói márkaépítés méréssel kezdődik

Ahhoz, hogy a lefektetett célokat megvalósíthasd, tudnod kell, hogyan indulj el, mi az, amin változtass. Ennek a legegyszerűbb módja pedig az, ha felteszel pár kérdést a munkavállalóidnak:

  • Hogy érzik magukat a cégnél?
  • Mi az, ami rossz élmény volt a számukra?
  • Mi szerintük a munkahely legnagyobb erőssége?
  • Mi a motivációjuk, céljuk?
  • Szerintük mi a cég missziója, víziója?

És persze a piacot is kutatod:

  • Kik a közvetlen versenytársaid?
  • Milyen az ő toborzási folyamatuk, munkakörnyezetük?
  • Miben vagy te más, egyedi?
  • Milyen értékelések vannak a cégedről online?
  • Mitől érzik jól magukat a munkavállalók?
  • Mik a jelenlegi generációs célok és elvárások a munkaerőpiacon?

A nyugati trendek egyre inkább közelednek hozzánk, azaz a home-office, az emberközpontú jutalékrendszer, a teljesítményalapú díjazás, az önálló projektek, a rugalmas munkaidő egyre növekvő elvárás Magyarországon is.

Csatlakozz te is az első, legnagyobb hullámhoz az ezeket bevezető cégek között!

3. Hozd létre az employer branding stratégiád!

Most már tudod, hogy neked mi a célod az employer brandinggel, és azt is, hogy mik a munkavállalóid és a piac igénye.

Ekkor jön a legnehezebb lépés: alakítsd ki a megfelelő employer branding stratégiát, több éves távlatban!

A szervezeti kultúra ugyanis nem egyik pillanatról a másikra fog megváltozni. Legyen éves, de hosszú távú terved is! Hiába tűzöd ki célul, hogy a következő hónapban ráfekszetek az online értékeléseitek javítására, ha még nem történt meg a kívánt változás a szervezeten belül. Ahogy már leírtuk fentebb is: haladj apránként és fokozatosan alkalmazd a különböző employer branding technikákat.

Az employer branding halála a kapkodás.

Employer branding fejlesztése 2019

Arculatváltás: az új energia?

Rövid kitérő, hogy több employer branding stratégia nem felfrissíti, hanem lerombolja, majd újjáépíti a munkáltatói márkát. Ez az egyik legkockázatosabb módja az employer branding bevezetésének, mivel ez jár a legradikálisabb és leggyorsabb változtatásokkal, a gyorsaság pedig sokszor hibákhoz vezethet.

Az arculatváltás nem eredendően rossz, de számos veszélyt hordoz:

  • maradj transzparens, ne ígérgetéssel kezdj
  • egyszerű, jól érthető üzenetet hordozz
  • ne másolj, válj még egyedibbé
  • maradj felismerhető
  • ne nézd hülyének az embereket: az új brandbe menekülés ne szemfényvesztés, a múlt eltakarása vagy kitörlése legyen, hanem világos kommunikáció egy valódi, gyökeres, minőségi változásról.

Azt javasoljuk, hogy a rebranding csak a legvégső esetben legyen az employer branding stratégiád alapja.

4. Belső kommunikáció az employer branding tervekről

Arculatváltással vagy sem, az employer branding valami új kezdete, ami kérdéseket szülhet munkavállalóid fejében:

  • mi fog most történni?
  • plusz feladatokat kapok majd?
  • áldozata leszek-e a változásnak?

Az employer branding stratégia kommunikálása az alkalmazottaid felé az első olyan lépés, amikor közvetlenül bevonod a folyamatba az összes munkavállalódat. Ez a lépés tehát kulcsfontosságú a jövőre tekintve. Jó szervezeti kommunikációval az egész employer branding folyamat hatékonyabbá válik.

Cégmérettől függ az employer branding kommunikálása, de egy biztos: az a legjobb, ha személyesen teszed meg az első lépéseket.

De ne aggódj: nem leszel egyedül.

Mi az employer branding

Kinek a feladata az employer branding?

Sok helyen olvashatjuk, hogy az employer branding a marketing és a HR szerelemgyereke.

Mi inkább úgy fogalmaznánk, hogy egy forgatókönyv, amit az emberi erőforrás menedzsment ír, a marketing kreatív ötletelőként van jelen, a PR pedig lektorálja a közönség számára, de mégis a vezetőség, a rendező az, aki a projekt élén állva munkálkodik.

Ez nem azt jelenti, hogy szignifikánsan jelen kell lenned a munkáltatói márkaépítés feladataiban. Sokkal inkább azt, hogy legyél rá nyitott, hogy fejleszd magad a témában, hogy lásd át a céged működését és a lehetőségeket egy vonzóbb munkahely megteremtésére.

Te vagy az a kapocs, aki mindenre rálát. Ha az opreratív feladatok elvégzése nem is, azok kiosztása mindenképp a te feladatod.

Milyen a megfelelő kommunikáció?

Akkor kommunikálod jól a jövőbeli employer branding változásokat, ha a munkavállalók lehetséges kérdéseire válaszolsz, konkrétan, őszintén.

Ne állítsd azt, hogy ez nem egy közös, nagy feladat, hogy dolgozóidnak nem kell érte tenni, csak élvezni a következményeit, mert nem igaz.

Már a kezdetektől állítsd be a munkáltatói márkaépítést egy közös célnak, amin mindenki együtt, csapatként dolgozik. Ami, ha nem is tartalmaz napi feladatokat, de mindenképpen elvár olyan változásokat, mint a leendő munkavállalók újfajta mentorálása, a toborzási folyamatok fejlesztése, az ügyfélszolgálat tökéletesítése.

Vetítsd elő apró, folyamatos, szükségszerű változtatásokat, beszélj a határidőkről és biztosíts mindenkit a vezetői támogatásról.

Employer branding előnyei

5. Alakíts ki hosszú távú karrierlehetőségeket!

Nem csak stratégiában kell hosszú távon gondolkodnod, hanem a munkavállalóidban is. Elengedhetetlen olyan karrierprogramot létrehoznod, ami biztosítja alkalmazottaid számára az előrelépést, a kiteljesedést, a juttatások bővülését. Ha nincs mit elérni, nincs “hova tovább”, az a meglévő munkaerőd elvesztését eredményezheti.

Legyen teljesítményorientált, átlátható karrier rendszered!

Előfordulhat az is, hogy a munkavállalók megtartása pont hogy azok egy részének elvesztésével kezdődik. Miután kielemezted dolgozóid helyzetét, céljait és motivációit, amik alapján létrejött az employer branding stratégiád, fel kell fedezned, hogy kik azok, akik nem illenek bele a jövőképedbe.

Ne tömeges leépítésre gondolj, és nem is biztatunk arra, hogy válj meg az alkalmazottaidtól! Azonban ezt a blogot tapasztalati alapon, őszinteséggel vezetjük, és szembesítenünk kell azzal, hogy előfordulhat: a legjobb döntés az, ha elbocsátasz egy-két dolgozót, aki nem illik a hosszú távú elképzeléseidbe.

A toborzás alapja: alkoss perszónákat!

Ha úgy gondolod, céged megérett az új dolgozók felvételére, akkor priorizálj. Ne csak az elvárt skilleket, hanem az elvárt személyiségelemeket is gyűjtsd össze: az előbbi sokkal inkább tanítható, mint az utóbbi!

Alkosd meg azokat a perszónákat, azaz papíron kreált személyeket, akik beillenek a csapatodba.

Legyen az Kriszti, aki kedves, empatikus, jó ügyfélszolgálatot végez, jól szót ért a Z generációval, kevés tapasztalattal de annál nagyobb lelkesedéssel.

Vagy legyen ő Ádám, aki átfogó ismeretekkel és sokéves tapasztalattal rendelkezik, megbízható és pontos, jól prezentál, ismer pár szoftvert és beszél három nyelven.

Employer branding perszóna ábra

Tudd, hogy melyik pozícióra milyen embert vársz, az álláshirdetésed pedig szabd a perszónákra!

Az “amit kínálunk” részhez mást írj Krisztinek és mást Ádámnak: ahogy te mást vársz el tőlük, úgy várják el ők is tőled azt, hogy ne minden álláshirdetésed végén a versenyképes jövedelem-rugalmasság-dinamikus fejlődő csapat szentháromság álljon.

6. Használd ki az employer branding eszközöket!

Az employer branding eszköztára óriási, de vajon te mennyire ismered és használod őket? Felmerül a kérdés: mik is azok az employer branding eszközök?

Employer branding eszközök közé tartozik minden, amivel a munkavállalóid, jelöltjeid és fogyasztóid találkoznak. A toborzási folyamatod, a honlapod, a belső szoftverek, a közösségi média, a céges autó, a jutalékrendszer, a céged társadalmi felelősségvállalása. Minden, amivel a célodat elérheted.

A te honlapod mekkora hangsúlyt fektet a munkáltatói márkaépítésre? Mennyire felhasználóbarát? Hangsúlyozza, hogy milyen nálatok melózni?

A te álláshirdetésed mennyire egyedi? Vesd össze más ajánlatokkal! Tűnj ki a tömegből, használj képeket, videókat!

A te toborzásod hogyan zajlik? Milyen nálad egy interjú? Kell előtte feladatokat megoldani? Megfelelően kommunikálsz az elutasított jelöltekkel?

Van közösségi média oldalad? Milyen gyakran kommunikálsz rajta?

Milyen belső rendszereket használtok a kollégákkal? Mennyire felhasználóbarát? Hatékony vele a munkavégzés? Lehetne fejleszteni?

7. Hozz létre élményközpontú munkahelyet!

Ha szeretnek nálad dolgozni, annyiban is spórolhatsz a toborzáson, hogy a munkavállalóid ajánlani fognak számodra jelölteket. Egy kutatás szerint pedig a cégek 10-szer nagyobb arányban vesznek fel olyan dolgozót, aki ajánlás útján jelentkezett hozzájuk.

De ahhoz, hogy a lehető leghamarabb elkezd építeni a munkáltatói márkád és növelni a munkavállalói elkötelezettséget, már a toborzásnak is élményszámba kell mennie. Feszegesd a jelöltek határait játékos, intenzív és kreatív interjúkkal!

Mitől lesz a munka élmény? Nem akkor, ha biztosítod az otthoni munkavégzést, vagy ha növeled a fizetéseket. Hanem, ha kialakítasz egy olyan csapatot, akik a home-office lehetősége mellett is szívesen jelennek meg az irodában, akik szívesen ülnek össze bizonyos időközönként akár munkaidőn kívül is.

Employer branding előnyei

Élménnyé teheted a munkát, ha kreatív elemekkel vegyíted. Ha folyamatos fejlődést idézel elő, és elvárod a rendszeres visszajelzéseket. Fontos, hogy engedj teret a proaktivitásnak és a kreativitásnak.

Szervezz élményközpontú csapatépítő tréningeket, mozdítsd ki dolgozóidat a komfortzónájukból! De tarthattok akár irodai szülinapokat, közös reggeliket, vagy megünnepelhetitek egy sikeres projekt zárását is.

A szórakozás mellett a tanulást is biztosítsd számukra! Rendezz olyan képzéseket, amik hasznosak lehetnek a későbbi munkavégzés során.

8. Építsd fel a külső kommunikációd!

Ha minden rendben van házon belül, akkor nyúlj csak a külső marketinghez. Sose hirdesd előre, hogy ti vagytok a világ legrugalmasabb és fiatalosabb munkahelye, ha belül még nem zárult le az employer branding első fázisa, a belső munkahelyi környezet rendbetétele.

Ha az kész, akkor viszont nyert ügyed van: már nem csak a termékedet vagy szolgáltatásodat hirdetheted, hanem a céged hitvallását, értékeit, társadalmi felelősségvállalási szerepét és céljait is bátran nyilvánosságra hozhatod, transzparenssé válhatsz.

A fent említetteket pedig könnyedén összesítheted egy arculati kézikönyvben.

Az employer branding egyik legfőbb célja pedig a transzparencia elérése.

Hitelességed megkörnyékezhetetlenné válik onnantól, ha ügyfélszolgálatod, telefonos és e-mail marketinged, irodád és dolgozóid profizmust és jó hangulatot sugároznak kifelé.

Különösen az ügyfélszolgálat az, amit elsőrendű dolog tökéletessé varázsolnod.

Ezután már nem okozhat gondot, ha az ügyfélszolgálati- és ügyféltér akár egy, nagy, nyitott irodában kap helyet, hiszen ügyfeleid akár leendő dolgozóiddá válhatnak, és ha nálad járnak, nem csak profi szolgáltatással de vidám munkahelyi környezettel is találkoznak.

Employer branding fejlesztése

9. Kövess nyomon, mérj, fejlessz!

Ahogy már említettük: az employer branding véget nem érő folyamat. Mindig érkeznek majd új trendek, folyamatosan változik majd a dolgozók és a társadalom igénye. Neked pedig mind a kettőt szem előtt kell tartanod.

A munkáltatói márkaépítés utolsó lépése tehát egyben az első is: reagálj a változásokra, kezdd előről!

Ha követed a technológiai újdonságokat, fejleszted a teljesítményértékelési rendszered, menőbbé teszed az ügyfélszolgálatod, akkor nem csak a vásárlók szemében fogsz kitűnni, hanem munkavállalóid is kiváltságosnak fogják érezni magukat, hogy egy, a trendeket folyamatosan követő zászlóshajó szervezet tagjai.

Amennyiben komolyabban is érdekel a munkáltatói márkaépítés, összeállítottunk 5 db ingyenes könyvből álló employer branding tudástárat. Nézz bele!

Haladj a jövővel napról napra!

GYIK

Mi az employer branding jelentése?

Az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés egy olyan végtelen folyamat, mely vonzóvá teszi cégedet a munkavállalók számára. Azaz egy költséghatékony módja a munkahelyi teljesítmény és hatékonyság javításának és a fluktuáció csökkentésének.

Mi az a munkáltatói márka?

A munkáltatói márka (employer brand) az, amit a jelenlegi és a jövőbeni álláskeresők gondolnak rólad, mint munkáltató. Az tehát, hogy ők hogyan látják kívülről a munkáltatói értékajánlatod, illetve hogy hogyan bánsz az alkalmazottaiddal.

Miért fontos az employer branding?

Az erős munkáltatói márka segít a munkaerőszerzésben, erős céges kultúrát épít, illetve akár a marketing költségeket is csökkentheti. A fő célja azonban a jó minőségű munkaerő megszerzése, illetve megtartása.

Hogyan segíti az employer branding a toborzást?

Egy erős employer brand elősegíti a tehetséges munkaerő bevonzását. A meglévő munkaerő esetében pedig bizalmat kelt a szervezetünkkel szemben, ezáltal pedig hűséges kollégákká válnak.

Kinek a feladata az employer branding?

Sok helyen olvashatjuk, hogy az employer branding a marketing és a HR szerelemgyereke. Mi inkább úgy fogalmaznánk, hogy egy forgatókönyv, amit az emberi erőforrás menedzsment ír, a marketing kreatív ötletelőként van jelen, a PR pedig lektorálja a közönség számára, de mégis a vezetőség, a rendező az, aki a projekt élén állva munkálkodik.

Olvasói szavazás

Te alkalmazni fogod az Employer Brandinget?

Lelkeden viseled a csapatod sorsát?

Nem vagy egyedül. Veled együtt sok más KKV és multi vezetőnek is fontos a csapata. Ezért született meg a Teamlab Blog, ahol az olyan lelkiismeretes vezetőknek segítünk, mint Te. Itt tudsz feliratkozni ingyenes anyagainkra. 👉

Várnai Péter

üzletfejlesztési vezető

Kapcsolódó bejegyzéseink: