Problémás munkavállaló a kollégák között? Így kezeld!
A te csapatodban is van olyan, aki bomlasztja a légkört? Tudd meg konkrét példákon keresztül, hogy miről ismerszik meg a problémás munkavállaló!
Problémás munkavállalók azok, akik nem feltétlenül rossz teljesítményükkel, sokkal inkább bomlasztó viselkedésükkel, az elhivatottságuk hiányával ártalmasak a szervezetre. Valószínűleg neked is voltak már ilyen tapasztalataid akár vezetőként, akár a kollégáid között, lehet, hogy konfliktus is kialakult belőle. És bizonyosan azt is tudod, hogy a negatív légkört sokkal nehezebb pozitívvá varázsolni, mint fordítva. Mi most ahhoz adunk egy-két tippet, hogy hogyan kezeld a problémás kollégákat.
Mennyibe kerül a problémás munkavállaló?
A Harvardon megcsinálták, így nekünk már nem kell számolgatnunk: Magyarországon csak az összegek különböznek, az arányok aligha. Ezek viszont nem bíztatóak: míg egy, a vállalkozásunkra kártékony dolgozó 12500 dolláros veszteséget okozhat évente, addig a legkiválóbb dolgozó is mindössze 5300 dolláros haszont szerez nekünk. Egy átlagos munkavállalóból pedig legalább hat kell ahhoz, hogy ellensúlyozza a problémás alkalmazottunkat.
E motiválatlan dolgozók méregként hatnak a cégre, egy dolog pedig biztos: a problémát nem az fogja megoldani, ha több alkalmazottal akarod ellensúlyozni azt, akivel gond van.
Te mit tennél a problémás kollégával? Kirúgnád? Megtartanád?
Ha kirúgod, megy a konkurenciához
Ha az első lehetőséget választottad, van egy rossz hírünk: elhamarkodott döntést hoztál. Biztos, hogy az egyik legjobb dolgozódat a konkurenciánál akarod látni? Persze vannak olyan esetek, amikor más megoldás nem működik, de ezek olyan szélsőséges példák, mint valódi testi- és lelki fenyegetettségek a problémás dolgozó oldaláról. Fizikai bántalmazás, fenyegetés, zsarolás: ezek már túlmutatnak a kártékony munkavállaló fogalmán és a te hatáskörödön is, egyenesen hatósági beavatkozást igényelnek.
Ha viszont ez a veszély nem áll fent, akkor HR-eseddel karöltve stratégiát kell alkotnotok a problémás kolléga megregulázására. Mielőtt azonban rátérnénk erre, nézzük meg, hogy milyen típusú emberek még azok, akik alááshatják vezetői tekintélyed, csökkenthetik a csapatmorált és okozhatnak stresszt a mindennapokban.
Nem a kirúgás az egyetlen, vagy a legjobb megoldás. Megválni egy káros munkavállalótól olyan, mintha kiküldenénk valakit a tömegbe, hogy keltse a rossz hírünket. Sokkal célravezetőbb lehet máshogy kezelni a problémát: odafigyeléssel, tréninggel, megértéssel.
Nehezen megy a munkaerő toborzás? Segítünk.
Employer branding központú toborzási kampányt építünk a cégednek. A HR, IT és Marketing területeket ötvözzük egy komplex szolgáltatásban, mellyel nem csak az aktív, de a passzív álleskeresőket is elérjük.
A problémás kollégák típusai
1. A tehetséges, de ártó kolléga
“Én vagyok a legjobb” – Szinte minden irodában ül egy rejtett tehetség. Valaki, aki sokkal ügyesebb annál, mint amit kimutat. Lehet, hogy azért, mert lusta, lehet, hogy félénk. Ezeket a kollégákat tréningek, céges bulik alatt buzdíthatjuk, előcsalogathatjuk igazi énüket az employer branding alapjaival.
És ül a rejtett tehetséggel egy irodában egy olyan kolléga, aki pontosan tudja magáról, hogy az egyik legokosabb. Tudását azonban nem a cég építésére, sokkal inkább bomlasztására használja – ha nem is direkt.
Jótanács: mindig tegyél különbséget a szándékosan ártó munkavállalód, és a jelleméből fakadóan problémás alkalmazottad között!
Ezek a tehetséges dolgozók állítják a legnehezebb döntés elé a menedzsereket: teljesítményükre nem lehet panasz, az alapján érdemes lenne őket megtartani. Viszont a gerjesztett negatív légkör demotiválja a többi kollégát, és veszteséget okoz, ugyanis akár 80%-al is csökkentheti a többiek hatékony munkaidejét.
Foglalkozz vele, hiszen a legjobb munkavállalóddá válhat!
2. A pletykás
“Azt hallottam, a Laurát kirúgják…” – pedig korántsem biztos, hogy ez így is van. Nagyon jó, hogyha az irodában kialakul a nyitott kommunikáció a kollégák között, de ez átcsaphat a másik végletbe.
Amikor a zárkózottságot felváltja a félmondatokból szerzett információ, amikor az ebéd közbeni beszélgetés azokról zajlik, akik nincsenek jelen. Emellett a munka rovására is mehet: a túl sok beszélgetés és csevej az irodai fegyelem felborulását okozhatja, a kezdeti ártalmatlan pletykák pedig az irodai “Trónok Harcát” hozhatja elő: rosszindulatú, fals információk terjesztésével akár egymást, akár vezetőik hatalmát gyengíthetik a dolgozók.
Velük azért érdemes foglalkozni, hogy az irodai politika ne vessen gyökeret a szervezetben.
3. A rosszmájú, aki másokkal foglalkozik
“A Dávid a múltkor fél órával előbb hazament” – vannak, akiket minden zavar. Ők nem feltétlenül pletykásak, hanem a tényeket közlik legtöbbször negatív formában. A saját munkájuk helyett a többiekre fókuszálnak, őket figyelik és ellenőrzik, holott ez nem a feladatkörük. Gyakran hibáztatnak másokat is saját maguk, vagy akár az egész csapat felelősségvállalása helyett, hárító személyiségek. A többiek hatékonyságát és szabadságát pedig sértik azzal, hogy a kollégák folyamatosan úgy érzik: figyelik őket.
Azért érdemelnek figyelmet, mert nagyon negatív légkört gerjesztenek az irodában.
4. Az egyetértő
“Ja, csináljuk” – hangzik az igenlő válasz, de a hirtelen jött motiváció után az könnyen elhal. Ők nem okoznak akkora kárt: a munkájukat elvégzik, de azt nem mindig minőségien, a legjobb tudásukat beleadva.
A megbeszélések végén mindig egyetértenek a vezetőjükkel, nincs új ötletük, ezáltal nem mozdítják elő a vállalkozást: nem nyitottak a tanulásra, nem inspirálódnak, emiatt sok időt kell ráfordítanunk arra, hogy kellőképp részletes útmutatót adjunk nekik a munkához. Legtöbbjükben van valami félsz, amit nekünk kell megszüntetnünk.
Törődni kell velük, mert bennük van, de elfojtják.
5. A halogató
“Ez legyen a holnap problémája” – csukódik le a laptop, irány haza. Nem feltétlenül rossz az, ha valaki nem kapkodva csinálja a munkáját, és kreativitásának kibontakozása időt vesz igénybe.
Az internet korában azonban könnyű elveszni másban: a munka könnyen kerülhet háttérbe, rengeteg tényező vonhatja el a figyelmünket, ezzel egyidőben pedig a fogyasztói kereslet 0-24-ben igényli a figyelmet. A sok tényező – amik a figyelmünket tépázzák – azonban nem csak minket őröl fel, mindenkire vonatkozik.
Úgyhogy ha valaki későn áll neki a feladatnak, ami nem csak rajta múlik, nagyot veszíthet: vagy más, egyébként jól beosztott idejébe túrhat bele.
Érdemes őket már a legelső, apró csúszás után figyelemmel követni.
6. A rugalmatlan
“Ez nem az én munkám” – nem a legsegítőkészebb hozzáállás, igaz? Ők általában a legmotiválatlanabb dolgozóid. A problémás munkavállalók leglustábbika. Aki ráadásul nem is csapatjátékos: nem hajlandó idejét máséhoz igazítani.
Ő az, aki a munkaidő lejárta előtt már kikapcsolja a számítógépet, és véletlenül sem marad tovább. Azzal, hogy nem dolgozik teljes erőbedobással – holott lehet, hogy a képessége meglenne hozzá – a többieket is befolyásolja, hiszen ha ő megteheti, a kollégák is úgy érzik majd, hogy ez elfogadható viselkedés.
Motiválni kell őket, nem pedig megváltoztatni.
7. A munkamániás
“Este előtt haza se megyek” – ritka kincs, de mégis átokká válhat a munkamániás kolléga. Szorgalmával, elhivatottságával kitűnik a többiek közül, azonban rejt magában veszélyeket is a foglalkoztatása: gyorsabban kiéghet, stresszessé válhat, amit ráragaszthat a többiekre.
Emiatt több hibát is véthet. Mindezek mellett még ebéd mellett is csak a munkáról beszél, nem csatlakozik bele a szociális életbe. Persze nem muszáj egyből drasztikus változtatásokat bevetni, minthogy egy automata szerkezet húzza fel az íróasztalokat a munkaidő lejárta után, viszont biztos, hogy többletfeladatod lesz a munkamániás dolgozókkal.
Pihentesd te, ha magától nem teszi.
8. A panaszkodó
“Megint lassú a Wi-Fi, nem hiszem el” – morogja a problémás munkavállaló, és bár igaza van, mégis stílusa és folyamatos panaszkodása miatt szintje árasztja magával a negatív hangulatot. Mindenben csak a rosszat látja, minden hétfőt utál – és talán az egész hetet is vele együtt.
Ha csapatépítőt szervezel, akkor a hotellel vagy a kajával nem elégedett, ha a kávégép ment tönkre, akkor az a baj. Mindenért a környezetét okolja, így ezek a felismerések a munkájára is igazak. Költséges és nehéz feladat az ő elégedettségének megteremtése.
Nála komolyan mérlegelned kell: megéri a befektetést?
9. Az áldozat
“Megint rosszul aludtam.” Nem sokban különbözik a panaszkodó kollégától, de ő nem feltétlenül a negatív környezetre asszociál, sokkal inkább saját anyagi, mentális és egészségügyi problémáit vonja bele a munkába. Depresszív jellemével pedig sok munkavállaló agyára megy; és még veszélyesebb, ha lelki gondjait egy-egy ügyfélre ragasztja át.
Kérdezd meg, hogy mi áll a boldogsága útjába.
10. A nagyképű
“Tudom én azt” – mondja, és nem is fogadja el emiatt a visszacsatolást. Nehéz neki szépen elmondani a véleményed, vagy közölni vele, hogy hibázott, hiszen a kritikát sértődve veszi csak tudomásul, és nem is tanul belőle. Ezáltal nem fog javulni a munkájának minősége sem, kvázi falat épít maga és a fejlődés közé.
Add meg neki projekteket és a szereplés lehetőségét, de ne emeld hatalmi pozícióba.
11. A Facebook-függő
“Klikk, klikk, klikk” – ha főnökként belépsz a munkavállalók közé, és valakinek a gyors felpillantását majd heves kattintgatását látod, tudd, hogy annak a kollégának a lelkiismerete szólalt meg. Akárcsak a puskázáson kapott diákok, az internetfüggők is igyekeznek leplezni ezt az elfoglaltságukat a munkaidő alatt, többnyire sikertelenül. Ne tiltsd meg az internethasználatot, mert nem lehet – máshogy kell biztosítanod azt, hogy a kolléga ne unatkozzon ennyire a munkaidőben.
Tölts több időt a kollégák között, de ne ellenőrizz folyamatosan. Kérj inkább riportokat, beszámolókat, és iktass határidőket a munkavégzési folyamatokba!
Nehezen megy a munkaerő toborzás? Segítünk.
Employer branding központú toborzási kampányt építünk a cégednek. A HR, IT és Marketing területeket ötvözzük egy komplex szolgáltatásban, mellyel nem csak az aktív, de a passzív álleskeresőket is elérjük.
12. A szétszórt
“Huh, hát, öö” – ha azt kérdezed, hogy áll a munkájával, így kezdi a választ. Látszik, hogy nem jól osztja be az idejét, egyszerre több feladatot végez, és maga sem tudja hirtelen, hogy melyikkel mennyit haladt. Ezzel nő az esélye is annak, hogy hibázik, és a munkafolyamatait sem tudja pontosan reportálni. Lehet, hogy briliáns elme és fantasztikus dolgozó, mégsem tud maximális hatékonysággal dolgozni. Segítségre szorul – de vajon meg is kapja azt?
A tréningek ilyen esetekben csodákra képesek.
13. Aki nem az ügyfelekért van
Ha valaki túlságosan nyersen beszél a vásárlóival vagy ügyfeleivel, ott komoly problémák vannak. Egy rossz találkozás a céggel, egy rossz értékelés rólatok online, és máris több óra (és több tízezer – vagy akár százezer) forint kell ahhoz, hogy a mérleg nyelve pozitívba forduljon, vagy akár kiegyenlítődjön. Ugyanebbe a kategóriába tartozik az is, ha az ügyfelesed azt válaszolja egy kérdésre, hogy “nem tudom”. Ne ismerjétek a cégnél ezt a választ! Ti a gyors megoldásokért, az informálásért, az ügyfelekért vagytok! Ezt az egész mentalitást el kell sajátítania a céged minden dolgozójának!
Tarts client service oktatásokat minden munkavállalónak, ne csak az ügyfelesne
Munkavállalók, akiktől érdemes mielőbb megszabadulnod
Ahogyan vannak olyan problémás alkalmazottak, akiket érdemes megtartanod és kezelned a problémáit, úgy vannak olyan dolgozók is, akikkel célszerűbb azonnal megszüntetni a közös munkát. Ilyen az, aki
- nem azonosul a vállalati célokkal. Ha valami probléma történik, azt mondja, hogy “ez a cég baja” Tehát nem számíthatsz a segítségére.
- aki lóg a melóból, és hazudik róla
- akiről mindenki más panaszkodik
- aki lopja a cég pénzét (esetleg önös célokra használja a céges bankkártyát)
- aki kiabál a többiekkel
- aki több ízben is tiszteletlen az ügyfelekkel
- aki folyamatosan kárt okoz a cégnek – ha nem is szándékosan!
- aki a sokadik tréning és elbeszélgetés után sem tanul a hibáiból.
Ezek a munkavállalók nem érdemlik meg a bizalmadat – térjünk vissza azokra, akik azonban igen!
A problémás munkavállalók motiválása
Nincs előre megírt, univerzális forgatókönyv arra, hogyan kezeld a problémás munkavállalót. Minden ember különbözik – neked pedig a hozzá leginkább illő módszert kell kiválasztanod. De leginkább: megelőznöd azt.
0. lépés: kerüld az ártalmas munkavállalók felvételét
Mindannyian arra vagyunk kíváncsiak egy új kolléga felvételekor, hogy mi az, amiben kiváló, amiért fel kell vennünk, amivel előremozdíthatja a céget. A negatívumokra kevésbé fókuszálunk egy interjún. Te figyelsz arra, hogy éppen az előző munkáltatóját szidja, miközben azt mondja, hogy övé voltak a legkiugróbb számok az értékesítésben? Ugye, hogy az utóbbi ragadja meg inkább a figyelmedet: egy jó értékesítő, aki többet akar, ezért hozzád jött.
Hozd előtérbe a negatív soft skilleket, hiszen ha állományba állítod a problémás munkavállalót, onnantól sokkal nehezebb dolgod lesz!
Áss le a problémák gyökeréig
Minden cselekedetnek van egy kiváltó oka. Vezetőként törődnöd kell az embereiddel, és meg kell tudnod, hogy miből fakad a problémájuk. Ajánld fel a segítségedet, beszélj velük nyíltan az őket érő bajokról, és dolgozzatok ki közösen egy olyan munkaformát, ami segítheti, hogy átlendüljön a kolléga ezen a problémán.
Adj nekik direkt visszajelzést
Legyél ott a munkavállalóid számára! A kollégák – még a nagyképűek is – igénylik a visszajelzésedet, igényelnek egy vezetőt aki visszacsatol, akire felnézhetnek. Érdemes folyamatos kommunikációt tartanod a kollégákkal.
Magyarázd meg nekik a problémáik kiváltó okát
Mondd el nekik a pletykáit alapját, ismertesd velük, hogy miért rossz a Wi-Fi, hogy a Dávid miért ment el fél órával előbb. Kommunikálj apróságokat is világosan és érthetően, legyél megértő, amivel elejét veheted a pletykáknak és a negativitásnak.
Mondd el a következményeket
Ha valaki halogat, akkor más munkabeosztását teheti tönkre. Ha valaki nem csapatjátékos, azzal mindenki eredményét rontja, azaz neki is kevesebb esélye van a prémiumra.
Ha valaki csúnyán beszél az ügyféllel, azt utána több tízezer ember láthatja – lehet, hogy ilyen részletekbe bele se gondolnak. Éppen emiatt érdemes az új kollégák számára bevezető oktatási anyagokat készítened, a meglévőket pedig alkalomadtán tréningre küldened.
Szeparáld el a problémást és a többi dolgozót
Valami oknál fogva nincs lehetőséged kirúgni a problémás munkavállalód? Lehet, hogy egy nagy projektben van, amit mostmár nem tudsz elvenni tőle, de más embert felvenni rá ugyanúgy veszteséges lenni, mert annyira előrehaladott fázisban van?
Légy türelmes, de csökkentsd a problémás mentalitás terjedését. Hogyan tudod ezt megtenni?
Rendezzétek át az irodát, cserélgesd az asztalokat. Struktúráld újra a meetingeket úgy, hogy a problémás munkavállaló minél kevesebbszer lépjen interakcióba a többiekkel. Határozz meg új projekt-teameket. Vagy légy rugalmas, és adj lehetőséget a gyakrabbi otthoni munkavégzésre. A helyzet rövid időn belül javulni fog!
Szervezz csapatépítő programokat!
Sokszor ahhoz, hogy feltárd az igazi, belülről fakadó problémákat a munkavállalók között – vagy magában egy munkavállalóban – az kell, hogy kiszakítsd őket a komfortzónájukból.
Egy csapatépítő tréning remek lehetőséget ad arra, hogy újra közelebb hozd a kollégákat. Egy ilyen csapatépítő alatt az is lehet, hogy olyan dolgokat is elmondanak a dolgozók, amit egyébként irodában nem tennének: oldd fel őket, hogy megoldhasd a problémát!
Hogyan ne reagálj a szituációra?
- Ne te legyél az első, aki beszél a helyzetről. Lehet, hogy te is észrevetted már a problémát – amíg azonban a problémás munkavállaló közvetlen kollégái nem fordulnak hozzád, úgy ne te állj élére a probléma kezelésének.
- Ne rúgd ki azelőtt, hogy beszéltél volna vele, dokumentáltad volna a viselkedését, a megtudtad volna a kiváltó okokat és megpróbáltad megoldani a problémáját.
- Ne hagyd, hogy elvonja a figyelmed a munkáról és a többi kollégádról. Cselekedj világosan és gyorsan!
Összefoglalás
- A problémás munkavállalók kétszer nagyobb veszteséget okozhatnak neked, mint amekkora profitot a legjobb munkavállalód termel.
- A kirúgás kevés esetben azonnali megoldás.
- Jegyezd meg: nem akarod a kollégád a konkurenciánál látni.
- A problémás munkavállalónak megannyi típusa van és mindegyikre máshogy kell reagálnod.
- Ne csak vezető legyél, coach is!
- A világos kommunikáció és a korrektség mindennél fontosabb.
- Fontos: a problémás munkavállalók problémájának kezelése a kiválasztáskor kezdődik. Azaz kerüld el, hogy ilyen emberek a cégedhez kerüljenek!
Nehezen megy a munkaerő toborzás? Segítünk.
Employer branding központú toborzási kampányt építünk a cégednek. A HR, IT és Marketing területeket ötvözzük egy komplex szolgáltatásban, mellyel nem csak az aktív, de a passzív álleskeresőket is elérjük.
Olvasói szavazás
Szervezetfejlesztés 2023-ban: Bevezetés és Alapok
Szervezetfejlesztés minden olyan változatás, ami javítja a hatékonyságot. Rövidülő termelés, kevesebb felesleg, elégedettebb ügyfél, gyorsabb kommunikáció.
Így alakulnak át az irodák a koronavírus után
Tényleg átalakul a jól megszokott nyitott irodai berendezkedés a koronavírus után? Visszatér a magányos, fullasztó irodafülkék kora?
Környezettudatos munkahely 2022-ben: így lesz zöld az iroda
A környezettudatos munkahely nem a napelem-telepítésnél, a céges járműflotta elektromosra cserélésénél vagy éppen a milliós irodaberendezés leváltásánál kezdődik.
Szervezetfejlesztés 2023-ban: Bevezetés és Alapok
Szervezetfejlesztés minden olyan változatás, ami javítja a hatékonyságot. Rövidülő termelés, kevesebb felesleg, elégedettebb ügyfél, gyorsabb kommunikáció.
Így alakulnak át az irodák a koronavírus után
Tényleg átalakul a jól megszokott nyitott irodai berendezkedés a koronavírus után? Visszatér a magányos, fullasztó irodafülkék kora?