Így alakulnak át az irodák a koronavírus után
Hiába szoktuk meg sokan az otthoni munkavégzést, az egy percig sem volt kérdés, hogy a fizikai jelenlétet a munkahelyek oroszlánrésze továbbra is meg fogja követelni. De milyen változásokra számíthatunk? Tényleg átalakul a jól megszokott nyitott irodai berendezkedés? Cikkünkben ennek jártunk utána.
Eljutottunk oda, hogy a koronavírus helyzetre hozott rendkívüli intézkedéseken a kormányok globális szinten enyhíteni kezdtek. Az emberek újra az utcákat róják, tele vannak az éttermek, kávézók és bizony éledeznek az irodák is. De mik az újrakezdés feltételei? Mire kell mostantól odafigyelnie a munkáltatóknak?
Vissza az irodába
Az utóbbi két hónapban világszinten munkavállalók százezrei lettek rákényszerítve az otthoni munkavégzésre. Vannak, akik áldásként, vannak, akik hatalmas maceraként élték meg, egy azonban biztos: a jól kivitelezett és megfelelő infrastuktúrával rendelkező home-office rendszer az irodai munkahelyek jelentős részén működőképes alternatíva lehet.
Ezt felismervén döntött úgy az utóbbi időben számos nagy tech cég (köztük a Facebook és a Google), hogy az dolgozóinak lehetőséget biztosít az otthoni munkavégzésre az év hátralévő részében. De kormányzati oldalról is történtek kezdeményezések: Németország munkaügyi minisztere ősszel tervez bemutatni egy törvényjavaslatot, amely garantálná a német munkavállalók jogát az otthoni munkavégzéshez.
De hogy állunk itthon home office téren? Nos, nem túl rózsás a helyzet. A hivatalos statisztikák szerint kevesebb, mint 150 ezer embernek van Magyarországon home office lehetősége. Ez a hazai alkalmazottak kevesebb, mint 4 százaléka. A legtöbben tehát a pandémiás helyzet csúcspontjának közepette is kénytelenek voltak bemenni a munkahelyükre.
De az a tény, hogy itthon “kiváltság” az otthoni munkavégzés, még nem jelenti azt, hogy az utóbbi két hónap történései nem fognak éles változásokat hozni az irodák életébe, működésébe.
Vége a nyitott irodának?
A világ kisebb forradalomként élte a nyitott irodákat. Az irodai munkakörnyezet sokkal emberségesebbé vált: a falak le lettek bontva, eltűntek az ezredforduló előtti nyomasztó irodai fülkék. Az így nyitottá vált térben szabadon mozoghatunk, bárhova leülhetünk, átlátjuk szinte az egész irodát. Ez új szintekre repítette a csapatmunkát: hatékonyabbá vált a kommunikáció, a közös ötletelés és az együttműködés.
Nem csak a közös munkát segítette elő ez a rendszer, de egy kicsit a fullasztó vállalati légkört megbontotta: közösségi terek, “chill sarkok” alakultak ki a munkahelyeken, babzsákfotellel, pingpong- és csocsó asztallal vagy dartssal gőzkieresztés céljából.
Egy biztos: a nyitott irodák korának még közel sincs vége. Az egyik nagy hátránya azonban csak most, az emberiség által rég tapasztalt helyzetben mutatkozott meg.
Ez nem más, mint a zsúfoltság, a kilégzéssel terjedő kórokozók legjobb barátja.
Sok ember kis helyen: új megoldásokra van szükség
Most már biztos, hogy ez a vírus egészen addig velünk lesz, amíg ki nem fejlesztjük a vakcinát. Annak ellenére, hogy már a tavalyi év végén felütötte a fejét a vírus, keveset tudunk róla. Nem tudjuk például továbbra sem, hogy beszélhetünk-e nyájimmunitásról a COVID-19 esetében.
Így hát hiába a sok előny, a nyitott berendezkedésű iroda kiválóan kedvez a vírus terjedésének, hiszen egy csomó ember van napi 8 órában összezárva egy térben. Továbbá egy mosdót, egy konyhát, egy kávégépet használunk, így elég csak egy fertőzött megjelenése az irodánkban és meg is van a baj.
A helyzet azonban “csitulni” látszik, így a fentiek tudatában is rengeteg cég dolgozik azon, hogy visszatérjen a normális kerékvágásba és visszahívja a dolgozókat. A biztonságos munkakörnyezet megteremtése természetesen a munkáltató felelőssége, amire számos jó kezdeményezést láttunk az utóbbi időkben.
Az alapvető higiénés intézkedések
Számos cég már hónapokkal ezelőtt bevezetett olyan alapvető higiénés intézkedéseket, melyekre a járvány előtt nem igazán volt példa. Ilyen például a…
- Kézfertőtlenítő pontok kihelyezése, higiéniás termékek (kézfertőtlenítő, maszk stb.) folyamatos beszerzése
- Tájékoztató transzparensek kihelyezése az irodaház számos pontján
- Az ütemezett takarítási ciklusok sűrítése
- A légkezelő rendszerek, klímák nagytakarítása, átprogramozása
- Alternatív útvonalak tervezése
- Stb.
Ezek az intézkedések a biztonságos munkakörnyezet alapvetései. Azonban a munka oroszlánrésze még hátra van: amennyire csak lehet, el kell különítenünk a kollégákat. Mit tehetünk?
A dolgozók elkülönítése
Egyelőre viszonylag limitáltak a lehetőségeink a dolgozók elkülönítése terén. Vannak, akik új típusú, szuper-steril és tágas, kórházakat idéző irodaházakban, a beléptetési rendszerek fejlesztésében és az irodák teljes automatizációjában, érintésmentessé tételében látják a jövőt.
A visszaállásra készülő cégeknek azonban nincs idejük és pénzük arra, hogy ilyen utópisztikus megoldásokban gondolkozzanak. Világossá vált, hogy gyors és működő megoldásokra van szükség jelen helyzetben.
Az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület kidolgozott javaslata alapján kiemelt fontosságú például a közösségi terek átszervezése (éttermi asztalok létszám lecsökkentése, a lobbyk, pihenőtermek, dohányzásra kijelölt helyek létszámkorlátozása), valamint az egyes forgalmas területek használatához (a boltokhoz hasonlóan) idősávok meghatározása.
De nem csak a közösségi terekben kell rendet tenni.
A legfontosabb az egy osztályon dolgozó kollégák szétültetése annak érdekében, hogy egy ember megfertőződése esetén ne kelljen például az egész pénzügyi vagy marketing osztálynak leállnia. Törekednünk kell továbbá arra, hogy az egy négyzetméterre eső kollégák számát a lehetőségeinkhez mérten csökkentsük azzal, hogy egy asztalhoz kevesebb embert ültetünk.
Ez utóbbi talán a legfontosabb része a visszaállásnak, mégis csak nehézkesen vagy egyáltalán nem kivitelezhető a legtöbb munkahelyen. Sokaknál nem opció a nagyobb irodába költözés, ráadásul rengeteg cég ugyanakkora létszámmal dolgozik, mint a home office előtt.
Ilyenkor jön képbe a fizikai térelválasztás, mint lehetséges (és működő) megoldás a biztonságos munkakörnyezet megteremtésére. Erre a feladatra számos paraván és különféle irodai válaszfalrendszer létezik, ezek azonban nem olcsók, ráadásul nem feltétlenül a pandémiás helyzetre való tekintettel fejlesztették ki őket.
De létezik egy jobb megoldás, amellyel a világ legnagyobb irodai ingatlanokkal foglalkozó vállalata, a Cushman & Wakefield már több, mint 1 millió embernek segített újra munkába állni Kínában.
Modern térelválasztás, a vírushelyzetre szabva
Irodai Térelválasztó Plexi Fúrásmentes Rögzítéssel
Tegyél Te is a közös ügy érdekében, védd a kollégáid a vírustól, teremts biztonságos és nyugalmas munkakörnyezetet!
Térelválasztó a nyugodt és biztonságos munkavégzésért
Különféle üzletekben a kasszáknál, pénzintézetek ügyfélfogadó pultjainál (sőt, irodaépületekben is) már egészen biztosan, hogy összefutottál vele.
Átlátszó, véd a cseppfertőzés útján terjedő betegségektől és biztonságot teremt anélkül, hogy egy sötét kalitkába kényszerítenénk a munkavállalót. Ez a munkahelyi térelválasztás jelenleg legmodernebb és legnépszerűbb módja – nem véletlenül!
Bemutatjuk az irodai plexi térelválasztót, amely a Te kollégáidnak is segít újra munkába állni
A térelválasztó plexi nyugodt környezetet teremt az irodában: fizikai határt képez a dolgozók közt, de átlátszóságának köszönhetően nem akadályoz a munkavégzésben és nem rontja a kollégák közérzetét.
Miért ajánljuk?
- Védi a kollégákat a cseppfertőzés útján terjedő megbetegedésektől
- Biztonságos környezetet és nyugalmat teremt
- Átlátszóságának köszönhetően fényes marad az iroda, nem rontja a közérzetet
- Felületére felragaszthatóak különféle logók, matricák
- Céged határozott állásfoglalást tanúsít a munkavállalók biztonsága mellett
- Gyors gyártási és szállítási idő, ráadásul egyedi méretekben, bútorzatra szabva rendelhető
- Fúrás és ragasztás mentes technológia: a speciális INOX rögzítőelemeinek köszönhetően ragasztást, fúrást sem igényel
Garantáld Te is a kollégáid biztonságát, tegyél a közös ügy érdekében!
Bebiztosítanád az irodát a lehető legrövidebb idő alatt? További információkért kattints az alábbi gombra:
Modern térelválasztás, a vírushelyzetre szabva
Irodai Térelválasztó Plexi Fúrásmentes Rögzítéssel
Tegyél Te is a közös ügy érdekében, védd a kollégáid a vírustól, teremts biztonságos és nyugalmas munkakörnyezetet!
5 csapatépítő tipp, ami segíti a motivált csapatot
Az Amerikai Egészségügyi Szövetség tanulmánya szerint egy évben átlagosan 35 napot töltünk otthon, és ezekbe csak a betegszabadságok és „egyénileg kért” szabad munkanapok tartoznak. Nyilvánvaló, minden vállalkozás érdeke, hogy megtartsa a jó munkavállalókat, és...
Konfliktus a munkahelyi csapatban: hogyan fordítsd a hasznodra!
A csapatmunkát néha meglehetősen nehéz megfelelően összehangolni, ám nem lehetetlen. A munkavállalók egyértelműen olyan munkahelyeket keresnek, ahol jól érzik magukat és ahol lehetőséget kapnak elmondani a véleményüket is, miközben látják erőfeszítéseik...
Teljesítményjavulás céges csapatépítés után
Vállalkozóként a siker egyik legfontosabb ismérve a csapatunk motiváltsága. A pozitív vállalati légkör kiépítésének legbiztosabb módszere egy élményalapú csapatépítő tréning szervezése. Egyszerűen vidd el kollégáidat csapatépítésre, adj nekik felejthetetlen élményeket...
Csapatépítés, amit imádni fognak a résztvevők
Mindannyian szeretjük azt, amikor valami magától teszi a dolgát. Amikor nekünk nem kell foglalkozni vele, ami a mi befektetett energiánk nélkül termeli nekünk az értéket, a profitot.
Munkaerő megtartás: módszertani útmutató (2021)
5 lépéses útmutató a munkaerő megtartása érdekében: azaz hogy jön létre az a munkahelyi környezet, ami miatt élvezet lesz a munkába járás és növekszik a munkavállalói elkötelezettség!